LOS IDIOMAS/ LANGUAGES
¿Por qué los idiomas son tan importantes?/ Why are languages so important?
06.12.2021 - DANIEL BLANCO FERNÁNDEZ
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Hoy en día los idiomas son muy importantes para la comunicación entre diferentes individuos en los ámbitos de ocio y también a nivel laboral.
¿Qué son los idiomas?
- Un idioma o una lengua es un sistema verbal de comunicación propia de la especie humana, que consiste en una cadena hablada de signos fonéticos con los que se codifica el mensaje.
- Los idiomas se basan y son característicos de comunidades humanas organizadas, producto de su particular historia social y cultural, su idiosincrasia y sus tradiciones, es decir, la historia del idioma.
- Algunos de los temas que tienen gran importancia en el idioma son: la política, la creencia ancestral, la economía…
¿Cuándo se originó el término?
- El idioma o la lengua ha sido vital para nuestra vida durante toda nuestra historia. Un estudio revela que todas las lenguas o idiomas proceden de un único lenguaje común que surgió en África.
- Científicos han analizado la antigüedad de estos sucesos y estos revelan que estos surgieron hace aproximadamente 50000 años.
- Más tarde, los idiomas se transformarían dependiendo de la localización y la migración de diversas poblaciones.
Tipos de idiomas:
Dependiendo de su función social:
- Lenguas maternas: Es la primera lengua que aprende una persona en su vida, cuando nace.
- Lenguas vivas: Aquellas que se hablan, se mantienen activas y se actualizan con el tiempo. Poseen hablantes nativos y están en constante uso.
- Lenguas muertas: En cambio, las lenguas muertas carecen ya de hablantes y no se actualizan jamás, sino que permanecen como un hecho histórico.
- Lenguas oficiales: Son de uso corriente en los actos de gobierno de un Estado
- Lenguas litúrgicas: Aquellas que solamente se usan para tipos específicos de eventos, actos o rituales, como ocurre con el latín en algunas celebraciones religiosas católicas.
- Lenguas autóctonas: Son las que pertenecen a una región geográfica o humana determinada y no han atravesado procesos de fusión, transculturización o sincretismo.
¿Qué diferencias hay entre un idioma y un dialecto?
Las diferencias principales que se pueden apreciar entre idiomas y dialectos son:
- El idioma es propio de un país.
- El dialecto es específico de una región, que sería una variación de una lengua que se habla en un territorio.
- La lengua también está influida por una serie de factores extralingüísticas como la geografía, el entorno social o el contexto.
Familia de lenguas:
Es un grupo de idiomas con un origen histórico común y emparentados filogenéticamente, es decir, parecen derivar de una lengua más antigua o protolengua:
- -Lenguas indoeuropeas: Una de las mayores familias de idiomas del mundo, compuesta por más de 150, que son hablados por 3200 millones de personas en el mundo (45% de la población total). Se estima que todas provienen de una lengua indoeuropea originada alrededor del año 3000 a. C. Esta familia se divide en:
- -Anatolio: Lengua muerta.
- -Greco-armenias: De donde vienen el griego y el armenio.
- -Tracio-Dacio-Albanesas: Sólo el último sobrevive.
- -Italo-celtas: De donde surgió el latín y, por ende, las lenguas romances.
- -Germánicas: De donde viene el alemán, inglés y lenguas nórdicas.
- -Balto-Eslavas: De donde vienen las lenguas del báltico como el lituano, y las eslavas como el ruso, el checo o el polaco.
- -Indoiranias: De donde provienen las lenguas de Medio Oriente y Asia Central, como el persa, hindu-urdu, pakistaní, pashtu, nepalí, kurdo o romaní, entre otras.
- -Tocario: Lenguas muertas y poco conocidas.
- -Lenguas drávidas: Un conjunto de 26 lenguas provenientes del centro y sur de la India y Ceilán (Sri Lanka). Se divide en meridional, surcentral, central y septentrional. Se piensa que ninguna de ellas está emparentada con el resto de las lenguas.
- -Lenguas japónicas: Estas descenderían de una lengua protojapónica, tales como el japonés oriental y occidental, o las lenguas ryukyuenses (de las Islas Ryukyu al sur del país).
- -Lenguas sino-tibetanas: Se tratan de más de 250 idiomas, habladas desde el norte de la India (occidente), Taiwán (sureste), China (norte) hasta la península Malaca (sur). Su gigantesca variedad de lenguas es hablada en China, Tailandia, Laos, Bután, Nepal, Bangladés, Pakistán e India.
- -Lenguas Níger-Congo: Las lenguas nigercongolesas abarcan 1400 lenguas diferentes y casi 400 millones de hablantes. Se clasifican en Níger-Congo A y Níger-Congo B, y es una de las principales familias de lenguas africanas.
- -Lenguas mayenses: También llamadas mayas, provienen de la antigua Mesoamérica y son habladas por casi 5 millones de hablantes entre Guatemala, México, Belice y Honduras. Se divide en:
- -Lenguas huastecanas: Huasteco y chicomucelteco, esta última muerta ya.
- -Lengua yucatecana: La más hablada en México.
- -Lengua maya occidental: Como el cholano, tzeltalano y kanjobalano.
- -Lengua maya oriental: Como el quiché-mameano, el mameano, quichean y poqom.
Lengua, habla y escritura:
Los idiomas para aprenderlos se suelen dividir en lengua, habla y escritura:
- La lengua: El sistema de signos, significados y sonidos, que se comparte, se explica y sirve como un conjunto de reglas para la comunicación entre sus hablantes.
- El habla: Se llama así a la forma misma en que cada hablante o cada grupo de hablantes ejecuta o pone en práctica una misma lengua.
- La escritura: Sistema secundario de representación de los sonidos de la lengua, es decir, una forma de grabarlos o traducirlos en marcas visuales, que luego puedan ser leídas para recuperar el mismo sentido del mensaje dicho.
¿Cuántos idiomas hay en el mundo?
- Se estima entre 3mil y 7mil lenguas en el planeta, pero es imposible estimar en realidad, la mayoría de los datos son aproximados.
- Algunas estimaciones dicen que se habrán perdido aproximadamente la mitad de idiomas a lo largo de la historia.
Lenguas más habladas:
Las lenguas más habladas en relación a su número de hablantes nativos son:
- Chino: Alrededor de 1.200 millones de hablantes.
- Español: Alrededor de 400 millones de personas.
- Hindi: 380 millones de hablantes entre las 23 variantes existentes.
- Inglés: 360 millones de hablantes nativos y 500 millones de hablantes como segunda lengua.
- Árabe: 250 millones de hablantes en todo el mundo.
Variedades de la lengua:
Las variedades pueden ser distinguidas, además de por su vocabulario, por diferencias en su gramática, fonología y prosodia:
- -Variedades diatópicas o geográficas: Son los usos lingüísticos que se emplean en un determinado territorio.
- -Variedades diacrónicas: Estudia la dimensión temporal y nos permite comparar la variedad de la lengua desde el punto de vista cronológico o temporal,
- -Variedades sociales o diastráticas: Son las diferentes formas de usar una lengua según el nivel de instrucción del hablante y su estima hacia el idioma.
- -Variedades situacionales: Son los usos que el hablante hace de una lengua en función de la situación comunicativa: relación entre emisor y receptor, canal, tema, intención, momento y lugar.
¿Cómo aprender un idioma?
Las maneras de aprender un idioma son extremadamente variadas dependiendo de las características de la persona que esté intentando aprender ese idioma. Pero casi todas las diferentes técnicas de estudio para aprender un idioma se repiten similares patrones como:
- Usar la lista de vocabulario con creatividad: La mayoría de las veces, se aprende vocabulario que no tiene relevancia en nuestra vida diaria, pero, lo mejor es aprender vocabulario que lo utilicemos diariamente y que sea práctico y útil.
- Rodearnos del idioma y evitar nuestro idioma natal: A rodearnos del idioma que queremos aprender, poco a poco, iremos aprendiendo ese idioma y aprendiendo nuevas expresiones, gramática y vocabulario que se utilizan en el día a día.
- Hablar mucho el idioma que se quiere aprender: Una de las cosas más importantes en un idioma es la pronunciación y la expresión oral, por eso deberemos dar la importancia que se merece a este sector o parte.
- Ser constante: La clave del éxito para aprender un idioma es la constancia y la esperanza.
¿Quiénes suelen aprender idiomas?
- La mayoría de las personas que suelen aprender idiomas es joven, ya que esta requiere de más memoria y motivación para estudiar el idioma con más facilidad y rapidez.
- En cambio, los idiomas se pueden estudiar con cualquier edad, que la edad no sea una frontera para aprender idiomas. Sin embargo, ciertos estudios apuntan a que los niños suelen estudiar los idiomas por gusto, pero los adultos suelen estudiarlo por cuestiones laborales.
¿Por qué deberíamos aprender idiomas?
- Más del 50% de todas las webs están escritas en inglés.
- Más de 3.000 millones de personas entienden en alguna manera inglés, francés o español.
- Las 10 universidades más prestigiosas del mundo se encuentran en Inglaterra y Estados Unidos
- Hablar idiomas hace que tu cerebro funcione más rápido
- Serás más competitivo en tu trabajo
- Mejorará tu memoria
- Entenderás las artes de otro país (música, ópera, teatro, cine, series...)
- Las personas bilingües son más ricas y felices
- Podrás pedir traslados en tu empresa o becas en la universidad
En conclusión, podemos ver que aprender idiomas es muy beneficioso para nosotros, pero para esto deberemos de sacrificar tiempo y esfuerzo.
Nowadays, languages are very important for communication between different individuals in leisure and work environments.
What are languages?
- A language is a verbal system of communication specific to the human species, consisting of a spoken chain of phonetic signs with which the message is encoded.
- Languages are based on and are characteristic of organised human communities, the product of their particular social and cultural history, idiosyncrasies and traditions, i.e. the history of language.
- Some of the themes that are of great importance in language are: politics, ancestral beliefs, economics...
When did the term originate?
- Language or tongue has been vital to our lives throughout our history. A study reveals that all languages originate from a single common language that emerged in Africa.
- Scientists have analysed the antiquity of these events and they reveal that they arose approximately 50000 years ago.
- Later, languages would transform depending on the location and migration of various populations.
Types of languages:
Depending on their social function:
- Mother tongues: The first language a person learns in his or her life, when he or she is born.
- Living languages: Languages that are spoken, kept active and updated over time. They have native speakers and are in constant use.
- Dead languages: On the other hand, dead languages no longer have speakers and are never updated, but remain a historical fact.
- Official languages: languages established as being in current use in the acts of government of a state.
- Liturgical languages: those that are only used for specific types of events, acts or rituals, as is the case with Latin in some Catholic religious celebrations.
- Indigenous languages: Those that belong to a specific geographical or human region and have not undergone processes of fusion, transculturation or syncretism.
- Types and tricks for learning a foreign language including Spanish
What are the differences between a language and a dialect?
The main differences between languages and dialects are as follows:
- A language is specific to a country.
- A dialect is specific to a region, which would be a variation of a language spoken in a territory.
- Language is also influenced by a number of extra-linguistic factors such as geography, social environment or context.
Language family:
- A group of languages with a common historical origin and phylogenetically related, i.e. they appear to derive from an older language or proto-language:
- -Indo-European languages: one of the largest language families in the world, consisting of more than 150 languages, which are spoken by 3200 million people in the world (45% of the total population). It is estimated that they all originate from an Indo-European language that originated around 3000 BC:
- -Anatolian: Dead language.
- -Greek-Armenian: From which Greek and Armenian come.
- -Tracian-Dacian-Albanian: Only the last one survives.
- -Italo-Celtic: from which came Latin and hence the Romance languages.
- -Germanic: from which German, English and Nordic languages originated.
- -Baltic-Slavic: from which Baltic languages such as Lithuanian and Slavic languages such as Russian, Czech and Polish originated.
- Indo-Iranian: From which come the languages of the Middle East and Central Asia, such as Persian, Hindu-Urdu, Pakistani, Pashtu, Nepali, Kurdish, Romani and others.
- Tocarya: Dead and little-known languages.
- -Dravidian languages: A set of 26 languages from central and southern India and Ceylon (Sri Lanka). Divided into southern, south-central, central and northern. None of them are thought to be related to the other languages.
- Japonic languages: These would be descended from a proto-Japanese language, such as East and West Japanese, or the Ryukyuan languages (from the Ryukyu Islands in the south of the country).
- -Sino-Tibetan languages: These are over 250 languages, spoken from northern India (west), Taiwan (southeast), China (north) to the Malay Peninsula (south). Its gigantic variety of languages is spoken in China, Thailand, Laos, Bhutan, Nepal, Bangladesh, Pakistan and India.
- -Niger-Congo languages: The Niger-Congo languages comprise 1400 different languages and almost 400 million speakers. They are classified into Niger-Congo A and Niger-Congo B, and are one of the main African language families.
- -Mayan languages: Also called Mayan, they come from ancient Mesoamerica and are spoken by almost 5 million speakers in Guatemala, Mexico, Belize and Honduras. They are divided into:
- -Huastecan languages: Huastec and Chicomuceltecan, the latter of which is now dead.
- -Yucatecan language: The most widely spoken in Mexico.
- -Western Mayan language: such as Cholan, Tzeltalan and Kanjobalan.
- -Eastern Mayan language: such as Quiché-Mamean, Mamean, Quichean and Poqom.
Language, speech and writing:
- Languages for learning are usually divided into language, speech and writing:
- Language: The system of signs, meanings and sounds, which is shared, explained and serves as a set of rules for communication between its speakers.
- Speech: The very way in which each speaker or each group of speakers executes or puts into practice the same language.
- Writing: A secondary system of representation of the sounds of the language, i.e. a way of recording or translating them into visual marks, which can then be read to retrieve the same meaning of the spoken message.
How many languages are there in the world?
- It is estimated that there are between 3,000 and 7,000 languages on the planet, but it is impossible to estimate how many there actually were, most data are approximate.
- Some estimates say that about half of all languages will have been lost over the course of history.
Most spoken languages:
The most widely spoken languages in relation to their number of native speakers are:
- Chinese: Around 1.2 billion speakers.
- Spanish: Around 400 million people.
- Hindi: 380 million speakers among the 23 existing variants.
- English: 360 million native speakers and 500 million speakers as a second language.
- Arabic: 250 million speakers worldwide.
Language varieties:
Varieties can be distinguished, in addition to their vocabulary, by differences in their grammar, phonology and prosody:
- -Diatopic or geographical varieties: these are the linguistic usages employed in a given territory.
- -Diachronic varieties: This studies the temporal dimension and allows us to compare the variety of the language from a chronological or temporal point of view,
- -Social or diastratic varieties: These are the different ways of using a language according to the level of education of the speaker and his or her esteem for the language.
- -Situational varieties: these are the uses which the speaker makes of a language according to the communicative situation: relationship between sender and receiver, channel, subject, intention, time and place.
How to learn a language?
The ways to learn a language are extremely varied depending on the characteristics of the person who is trying to learn that language. But almost all the different study techniques for learning a language repeat similar patterns:
- Use the vocabulary list creatively: Most of the time, we learn vocabulary that has no relevance in our daily life, but, it is best to learn vocabulary that we use on a daily basis and that is practical and useful.
- Surround yourself with the language and avoid your native language: By surrounding yourself with the language you want to learn, little by little, you will internalise the language and learn new expressions, grammar and vocabulary that you use on a daily basis.
- Speak a lot of the language you want to learn: One of the most important things in a language is pronunciation and oral expression, so we must give the importance it deserves to this sector or part.
- Be constant: The key to success in learning a language is constancy and hope.
-
Who usually learns languages?
- The majority of people who learn languages are young, as this requires more memory and motivation to study the language more easily and quickly.
- On the other hand, languages can be studied at any age, so age is no barrier to language learning. However, some studies suggest that children tend to study languages for pleasure, but adults tend to study languages for work purposes.
Why should we learn languages?
- More than 50% of all websites are written in English.
- More than 3 billion people understand English, French or Spanish in some way.
- The 10 most prestigious universities in the world are in England and the United States.
- Speaking languages makes your brain work faster.
- You will be more competitive in your job
- Improve your memory
- You will understand the arts of another country (music, opera, theatre, cinema, series...)
- Bilingual people are richer and happier
- You will be able to apply for transfers in your company or scholarships at university.
In conclusion, we can see that learning languages is very beneficial for us, but for this we will have to sacrifice time and effort.